Tuesday, February 25, 2014

නිවේදන ඝෝෂාකාරි නොවේ

බොහෝ ඝෝෂාකාරිය ගුවන් තොටුපළ, දුම්රිය නැවතුම්පළ,බස් නැවතුම්පළ වැනි ස්ථානවල නිසල බවක් අපේක්ෂා කිරීම සාධාරණද? මහජනයාට  ලබාදෙන නිවේදන මහජන ඇමතුම් ක්‍රම මඟින් අඛණ්ඩව ඇසෙන වෙඩි මුර මෙන් මහා හඬකින් නිකුත් වේ. එඩින්බොරෝ විශ්ව විද්‍යාලයේ විද්‍යාඥයින් පිරිසක් මෙම මහජන පීඩාව අඩු කිරීම සඳහා නව ක්‍රමයක් සංවර්ධනය කිරීමට උපකාර කර තිබේ.නව ක්‍රමය මඟින් නිවේදන පැහැදිලිව එහෙත් වඩාත් අඩු ශබ්දයකින් ලබාදිය හැක. 
පර්යේෂකයෝ සඳහන් කරන්නේ ඝෝෂාකාරි පරසරයක් තුල වාචික පණිවිඩ තේරුම් ගැනීමට පණිවිඩකරුගේ ප්‍රකාශයේ ඇතුළත් සියළු වචන ඇසීමට අවශ්‍ය නැති බවයි. ප්‍රකාශයේ ඇසීමට පහසු කොටස් (වචන) පමණක් පාදක කොටගෙන එවැනි අවස්ථාවලදී මිනිස්සු,  ඒවායේ වාක්‍ය සහ අදහස නිගමනය කර ගනිති. 
මෙම ප්‍රායෝගික තත්වයය අධ්‍යයනයකර ගණිතමය පරිගණක ප්‍රතිලේඛණ ක්‍රමයක් විද්‍යාඥයන් විසින් සකස් කර තිබේ. පෙර දැකවූ පරිදි ඇසීමට පහසු කොටස් ඝෝෂාකාරී පසු තලය තුළින් මතුවෙන ලෙස සංශ්ලේෂණාත්මකව මෙම ක්‍රමය මඟින් වර්ධනය කරයි. ගණිතමය ප්‍රතිලේඛණ ක්‍රමය මෙහෙයවීමෙන් වාචික පණිවිඩ වඩා හොඳින් මහජනතාවට හඳුනාගත හැකිලෙස සැකසේ. පරීක්ෂණ වලින් පැහැදිලි වී ඇත්තේ ඒ සඳහා ඩෙසිබල් 5කට වඩා අඩු ශබ්ද ප්‍රමාණයක් (අඩු Volume) පිට කිරීම ප්‍රමාණවත් බවයි.මේනිසා පණිවිඩය, අඩු ශබ්දයකින් ඇසුණද පැහැදිළිව තේරුම් ගැනීම හැකි වේ.එනම් ඝෝෂාවක් ඇති නොවේ. නිසල බවක් අපේක්ෂා කිරීම සාධාරණය. 
ප්‍රසිද්ධ මහජන ඇමතුම් සඳහා පමණක් නොව ශබ්දය නිකුත් කරන විවිධ උපකරණ සඳහාද මෙම තාක්ෂණය යොදාගත හැකිය. ඉදිරියේදී Smart phone සහ ගමන් මාර්ග ඉදිරිපත් කරන ක්‍රම වැනි විවිධ අවස්ථා සඳහා එය යොදාගනු ඇතැයි අපේක්ෂා කෙරේ.

Computer-manipulated speech could lead to quieter public announcements

By Ben Coxworth  September 10, 2013

http://www.ed.ac.uk/news/2013/speech-090913     ඇසුරෙනි

No comments:

Post a Comment